2021-07-01 22:32:25

„Što smo naučili o sebi u potresu, pandemiji, i svemu ostalom…?“

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
U tijeku su intenzivne aktivnosti projekta „Škole podrške“ - osnaživanje školskih procesa koji doprinose mentalnom zdravlju zajednice nakon dvostruke krize. U projekt se uključilo dvadesetak srednjih i osnovnih škola Sisačko moslavačke županije. 

Projektni tim Gimnazije Sisak čine profesorice Marina Kasa, Ines Pavlinac i Marijana Milas. Uključene škole uvrstit će Program projekta u školske kurikulume, „kako bi se osigurala ujednačena podrška djeci i mladima u jačanju njihove otpornosti, socio-emocionalnih kompetencija i mentalnog zdravlja“. Jedan od prioriteta projekta bio je ustanoviti obrazovni konzorcij za podršku djeci i mladima u Sisačko moslavačkoj županiji koji čine: Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Agencija za odgoj i obrazovanje, Ured Pravobraniteljice za djecu te predstavnici lokalne vlasti u Županiji, zajedno s Forumom za slobodu odgoja i UNICEF-om Hrvatska. 

Projekt je startao u svibnju, a prvi susret sudionica i sudionika upriličen je jučer, 30. lipnja 2021. Putem Zoom-a je održano zanimljivo dvosatno predavanje prof.dr.sc. Nataše Jokić-Begić, profesorice s Katedre za kliničku psihologiju Filozofskog fakulteta,  psihoterapeutkinje s posebnom stručnošću za područje anksioznosti i njezinog liječenja koja čini dio istraživačke skupine COVIDOVIH-13. Provela je niz istraživanja o utjecaju COVID-a na mentalno zdravlje, te je sa svojim studentima organizirala i pokrenula digitalnu platformu Kako si?, putem koje je široj populaciji ponuđena psihološka pomoć i podrška dostupna u okrilju vlastitog doma.

Predavanju je nazočilo  oko 70 odgojno-obrazovnih djelatnica i djelatnika naše županije, a govorilo se o problemima koji su obilježili naš život u posljednje dvije godine i mogućim načinima kako se s njima nositi, te nudi odgovore na pitanje ima li izlaza iz kriznih situacija s kojima su u ovom razdoblju suočene naše škole i naše obitelji. 

„Što smo naučili o sebi u potresu, pandemiji, i svemu ostalom…?“ 

Prof.dr.sc. Nataša Jokić-Begić istaknula je u uvodu da je dan prije slično predavanje održala i članovima Sabora, te je izrazila zadovoljstvo što je i od strane vlade prepoznata iznimna važnost intervencija usmjerenih na psihološke potrebe djece i mladih, kao i potrebe odgojno-obrazovnih djelatnika u potresom pogođenom području. Ukazala je prisutnima na ozbiljnost problema povećane incidencije psihofizičkih smetnji uzrokovanih dvostrukom krizom pandemije i potresa, što je ostavilo teško izbrisiv trag na psihofizičko zdravlje učenika, ali i djelatnika škola. Istaknula je važnost edukacija o postupanju i upravljanju kriznim situacijama u školama, jer u okolnostima posljedica proživljenog stresa može lako doći do zaoštravanja međuljudskih odnosa, sukoba i kriza. 

Stručnjakinja je ukazala i na činjenicu da je i prije pandemije internet uvelike promijenio društveni krajolik djece i mladih, što je kao posljedicu iznjedrilo brojne probleme neprepoznate od strane odraslih, napose roditelja. Ako bi upitali roditelje da li bi svoju djecu s povjerenjem prepustili društvu potpuno nepoznate osobe, vjerojatno bi odgovor bio ne, a upravo je prepuštenost djece zamkama interneta ista situacija koja može rezultirati neslućenim opasnostima: izloženosti internetskom nasilju, različitim vrstama ovisnosti maloljetnika o igricama, stranicama neprimjerenih sadržaja, pripadnostima internetskim zajednicama često morbidnih načela i slično. Istraživanja su pokazala da su mladi u opasnosti da naizgled bezazlene navike prerastu u ovisnost o kocki, pornografiji i ostalim zastranjenjima. Mladi su u uvjetima izolacije i online nastave često prepušteni samima sebi, a društvene mreže postaju surogat za normalni društveni život. Često nameću mladima nezdrava pravila ponašanja, pogrešne uzore i nerealne stereotipe koji dovode do raznih psiholoških poremećaja vezanih uz prehranu, pojave samoozljeđivanja, pa i suicida. Odrasli bi trebali iznaći način komunikacije koji će pomoći mladima da prevladaju probleme s kojima se suočavaju, iako su i sami nemoćni prevladati vlastite psihičke tegobe na koje se i danas gleda kao na nešto o čemu se ne treba govoriti.  

Predavanje prof.dr.sc. Nataše Jokić-Begić ukazalo je na potrebu sustavnog promišljanja i razumijevanju važnosti psihičkog zdravlja svih sudionika škole. Naročito su osjetljive relacije naspram učenika kojima je u ovoj delikatnoj situaciji potrebna potpora i pomoć, kao i mudri savjeti odraslih, njihovih roditelja, razrednika i profesora. 

Jasno je da će u ovoj situaciji izmještenosti iz naše škole i iščekivanje privremenog rješenja trebati dosta vremena i strpljenja da zacijele vidljivi i nevidljivi ožiljci i na materijalnom i na duhovnom planu, no sve će biti lakše ako smo jedni drugima podrška.

O projektu više na: ŠKOLE PODRŠKE: osnaživanje školskih procesa koji doprinose mentalnom zdravlju zajednice nakon dvostruke krize – Forum za slobodu odgoja (fso.hr)https://fso.hr/odrzani-sastanci-s-predstavnicima-mzo-a-azoo-a-i-uredom-pravobraniteljice-za-djecu-za-podrsku-skolama-sisacko-moslavacke-zupanije/

 

 


Gimnazija Sisak